Jelentős változás következik be 2016. január 1-jétől az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) termék értékesítésére és szolgáltatás nyújtására vonatkozó különös szabályaiban. Az elfogadott módosítás – még az idén „majdnem életbe lépő” változásokhoz képest is – jelentős újdonságokat tartalmaz az időszakos elszámolású ügyletek fogalmára és teljesítésére vonatkozóan, összhangban az uniós irányelvvel.
A jelenlegi szabályozás szerint az időszakos elszámolású ügyletek esetében, ha a felek részletfizetésben vagy határozott időre szóló elszámolásban állapodtak meg, a teljesítés az ellenérték megtérítésének esedékessége, amelyre az adott részlet vagy elszámolás vonatkozik. Ez azonban azt is jelenti, hogy ezen ügyleteknél az áfa fizetési kötelezettség elszakad a fizikai teljesítés időpontjától.
Példa az időszakos elszámolású ügyletre:
1) a beszállító, aki naponta szállítja áruját az adott üzletbe, de nem minden szállítás után, hanem havonta számol el az üzlettel;
2) a karkarbantartó, aki a karbantartási munkákkal kapcsolatos teljesítéseit havonta számlázza ki megrendelőjének, attól függően, hogy mekkora értékű volt az elvégzett munka;
3) (havi) bérleti díj.
A hatályos szabályok értelmében – a második példánál maradva – a megrendelő részletfizetésben is megállapodhat a szállítóval, de ez nem jelenti azt, hogy a részletfizetések esedékességéhez igazodna az áfa fizetési kötelezettség. Éppen ezért a „részletfizetés” kifejezés kikerül a törvény szövegéből.
A bérleti díj esetében – az első két példával ellentétben – nem lehet beszélni fizikailag elkülönült teljesítésekről, tehát csak az időszak hossza határozza meg az ügylet ellenértékét.
Fentiek értelmében 2016. január 1-jétől a folyamatosan teljesített ügyletnek azon ügyletek minősülnek, ahol
– a felek a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás során időszakonkénti elszámolásban vagy fizetésben állapodnak meg, vagy
– a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenértékét meghatározott időszakra állapítják meg.
A 2006/112/EK irányelv értelmében „amennyiben a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás során egymást követő időszakonkénti elszámolásra vagy fizetésre kerül sor, a termékértékesítés és a szolgáltatásnyújtás mindig azon időszak lejártakor minősül teljesítettnek, amelyre ezen elszámolások vagy fizetések vonatkoznak”.
2016. január 1-jétől az időszaki elszámolású ügyletek teljesítési időpontja igazodik az irányelvhez, vagyis az elszámolási időszak utolsó napja lesz a főszabály szerinti teljesítési időpont.
A teljesítésre vonatkozó új szabályokat – könyvviteli, könyvvizsgálati, adótanácsadói szolgáltatás esetében – 2015. július 1-jétől kell alkalmazni!
Példa a teljesítési időpont főszabályára:
2015. szeptemberi könyvelési díj:
– Elszámolási időszak: 09.01-09.30.
– Teljesítési időpont: szeptember 30.
– Fizetési határidő: szeptember 30.
Természetesen, ha van főszabály, akkor vannak különös szabályok is, amelyek „felülírják” majd a főszabály alkalmazását…Folyt.köv.!!!
Ámon Csaba mondta
Tehát ha jól értem, az eredetileg 2014. júliusra tervezett szabályozás lép életbe 2015. január 1-től.
Jó, hogy a kormány “stratégiai partnereit” nem kérdezték meg sem akkor, sem most, hogy mennyi idő kell a rendszerek átállításához (mert ez a komolyabb, nem Businsess One SAP felhasználók számára komoly kihívást jelenthet).
AdóAngyalok mondta
Kedves Csaba,
az új szabályt 2016. január 1-jétől kell alkalmazni!!! Pontosan az általad fent leírtak miatt, tehát lesz egy év a rendszerek átállítására. Ami pedig a számviteli szakembereket illeti: nekik már 2015. július 1-jétől kell az új szabályok szerint számlázni “teszt” jelleggel.
Tőke Zsuzsa mondta
Ebben az új változatban azért szerencsére nincs, reméljük, csak nem kimaradt, az előleggé minősítés. Abba belehaltunk volna. Hát hogy ennek meg mi az értelme a mi bosszantásunkon kavül, nem egészen érthető.
AdóAngyalok mondta
…igen, többek között ez is volt a cél: az előleg elkerülése:)